چگونه موهایی سالم و زیبا داشته باشیم
مقالات آموزشیمقالات و نکات مهم در احیای مو

چگونه موهایی سالم و زیبا داشته باشیم

داشتن موهایی سالم همیشه یکی از عناصر تاثیر گذار ظاهری بوده است که بسیاری از افراد ممکن است آن را فراموش و یا ندانند چگونه از موهای خود مراقبت کنند تا سالم بماند.

برای داشتن موهایی سالم فقط شامپوی شما نباید مناسب باشد، بلکه دیگر عواملی نیز هستند که باعث میشود شما از موهای خود مراقبت کنید و عوامل زیان آور را برای موهای خود بدانید و سعی کنید از آن ها جلوگیری نمایید. در ادامه‌ی این مقاله از سایت شبنم حضرتی بیشتر درمورد آن صحبت خواهیم کرد.

داشتن موهای سالم

چگونه موهایی سالم و زیبا داشته باشیم

شما احتمالا به صورت روزانه ازموهایتان مراقبت میكنید ، تحقیقات نشان می دهد که تغییرات در ظاهر،بافت یا ضخامت مو نشانه ای از شرایط اولیه بیماری تیروئید می باشد و باید بدانید كه آیا تغییرات موی شما به علت یک مشکل بهداشتی یا ژنتیکی است . البته تغییرات ناگهانی مانند ریزش مو، به احتمال زیاد ناشی از یک مشکل بهداشتی قابل درمان است، نه تغییرات تدریجی.در ادامه عواملی كه روی موهای شما اثر می گذارد و باعث آسیب دید به آنها میشود را مورد بررسی قرار دادیم.

استرس و آسیب به مو

داشتن استرس برای بدن مضر است و همچنین همین امر برای موهای شما نیز مضر خواهد بود و درواقع استرس  باعث تغییر رنگ مو به خاکستری می شود.  متخصصین پوست، معتقدند استرس با انتشار ماده ای به نام اكسیداتیو بر سلولهای تولید كننده رنگدانه مو تأثیر می گذارد.

سفت شدن مو و سندرم کوشینگ

سفت شدن مو یکی از علائم سندرم کوشینگ می باشد. اما این بیماری نادر ناشی از کورتیزول بیش از حد، از جمله فشار خون بالا و خستگی می باشد. درمان سندرم کوشینگ ممکن است ناشی از تغییر دوز داروهایی باشد که باعث ایجاد این بیماری می شوند. سایر افراد ممکن است نیاز به عمل جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای تولید و احیای غده آدرنال دارند.

خشکی، ریزش مو و بیماری تیروئید

افرادی که بیماری تیروئید دارند و یا دچار کم کاری تیروئید هستند،باعث افزایش ریزش مو و تغییر شکل ظاهری آن می شود. هیپوتیروئیدیسم بدین معنی است که تیروئید شما کارآمد نیست. این می تواند مدل موهای شما را تغییر دهد و ناشی از علایم دیگری مانند خستگی، درد مفاصل، درد عضلانی، چهره پف کرده و افزایش وزن باشد.

ریزش مو و کم خونی

اگر به طور ناگهانی متوجه ریزش موی خود شدید، این می تواند نشانه ای از كمبود آهن یا كم‌خونی در بدن شما باشد ، بنابراین با خوردن مکمل های آهن یا تغییر در رژیم غذایی خود و غذاهای غنی از آهن می توانید به حفظ موهای خود کمک کنید. ریزش مو می تواند (به طور موقت) با تغییرات ناگهانی در سطوح استروژن اتفاق بیفتد و اغلب پس از بارداری یا توقف قرصهای کنترل وزن صورت می گیرد.

مراقبت از موها

موهای آسیب دیده

اگرچه سلامتی مو مبنی بر سلامتی شما است، اما اكثر افراد از آسیب های ناشی از رنگ كردن موی خود شکایت دارند. هر دو عامل گرما و رنگ مو باعث شکنندگی و خشک شدن مو می شود که برای سلامتی مو مشكل می باشد.

شوره سر

دانه های سفید در موهایتان، بر روی شانه ها و حتی در ابروهای خود، نشانه ای از بیماری درماتیت سبورئیک است که به طور معمول شوره سر نامیده می شود . شامپو های مخصوص موهای شوره زدا دارای ماده ای به نام کورتیزونی می باشد كه برای مدیریت این بیماری ضروری می باشد. شوره سر می تواند ناشی از مخمری بر روی پوست سر یا التهاب آن باشد كه معمولا در زمستان بدتر می شود.

حالا که برخی از عوامل شایع در آسیب دیدگی موها را خواندیم، با چند روش برای محافظت از موها در ادامه با شما خواهیم بود.

روش هایی برای داشتن موهایی سالم

به پوست سر خود اهمیت دهید

بسیاری از افراد با توجه به نداشتن اطلاعات کافی، به پوست سر خود آسیب زده و برای مثال با داشتن شوره سر و یا خارش پوست سر، دست به خرید برخی شامپوها و محلول هایی میزنند که ممکن است با موهای آنها ناسازگار باشد و به موهای خود صدمه بزنند.
اهمیت پوست سر در حفظ سلامت موها بسیار است.

داشتن موهایی سالم با رژیم غذایی مناسب

شاید در اول با خود بگویید رژیم غذایی تاثیری بر موها ندارد، اما شما با داشتن یک رژِم غذایی سالم و کافی و تولید مواد مورد نیاز بدنتان، باعث میشوید که مواد مغذی مانند پروتئین به موهای شما برسد و همین امر باعث داشتن موهایی سالم میشود.
یکی از مواد معدنی مورد نیاز موها آهن است، همانطور که بالاتر گفتیم شما میتوانید با مصرف آن به رشد و حفظ سلامتی موهایتان کمک کنید. کمبود آهن باعث ریزش موها مخصوصا در موهای زنان خواهد شد.

مضرات دوش آب داغ برای موها

بسیاری از مردم برای لذت دوش آب داغ برای رفع خستگی و.. ضربه و صدمه بدی به موهای خود خواهند زد. آب داغ باعث میشود موهای شما خشک و شکننده شود. دوش آب سرد علاوه بر فوایدی که برای مو و پوست سر شما دارد، نیز برای بدنتان مفید است. اگر نمیتوانید با آّ سرد دوش بگیرید از آب ولرم استفاده کنید.

مواد مصرفی مصنوعی ممنون

اگرچه بستن موها و استفاده از مواد حالت دهنده میتواند لذت بخش باشد و باعث زیبایی شما شود اما با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است موهای شما نیز به استراحت نیاز دارند و بهتر است حداقل آخر هفته هارا موهای خود را به صورت دم اسبی محکم نبسته و از موادی مانند ژل سر و.. استفاده نکنید.

حرارت بالا برای موها ممنون

اگر میخواهید موهایی سالم داشته باشید از حرارت بالا مانند اتو مو و سشوار خودداری کنید چرا که باعث خشکی و شکنندگی مو میشود و باعث ایجاد ضعف در موها و ساقه آنها خواهد شد.
اگر مایل به استفاده از سشوار هستید میتوانید آن را در درجه پایین حرارت و سرعت قرار داده و ممکن است مدت زمان بیشتری را صرف صاف کردن و حالت دهی موهایتان کنید اما باعث حفظ سلامتی موها خواهد شد. ( نسبت به حرارت بالا و سرعت زیاد )

علاوه بر عواملی که بالا برای داشتن موهایی سالم و براق گفته شد میتوان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • لمس نکردن دائمی موها
  • کوتاه کردن منظم مو
  • آب و هوا را در نظر بگیرید
  • شانه نزدن بیش از حد موها

حفظ سلامتی موها بسیار مهم میباشد و با رعایت چند کار ساده شما میتوانید خیلی راحت سلامت موهای خود را تنظیم کنید و خیال خودتان را راحت کنید، هرگز آنرا فراموش نکنید و به زیبایی خود اهمیت دهید.
اگر سوالی در این باره داشتید با ما در میان بگذارید.

مقالات مرتبط

2 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مطالب

فهرست

 

برای اطلاعات بیشتر به پیج اینستاگرام ما سر بزنید

تماس تلفنی اینستاگرام